معمولا والدین برای مراقبت های اولیه نوزاد بیشتر دغدغه ی تغذیه بچه را دارند همچنین مسائل مربوط به ادرار و دفع ;یک بچه یک ماهه باید در طول روز هر سه تا پنج ساعت یک بار تغذیه داشته باشد از عصر به بعد یک بچه یک ماهه ممکن است هر سه ساعت تغذیه کند اما ممکن است تا پنج ساعت بخوابد. اگر بخوابد خوش شانس هستید دیگر لازم نیست بچه یکماهه را هر ساعت از خواب بیدار کنید مگر این که دکتر شما بگوید که بچه وزن کافی را ندارد و باید هر دو ساعت یکبار بیدارش کنید. بچه هایی که شیر مادر می خورند بیشتر از خواب بیدار می شوند چون حجم شیری که از سینه می خورند به اندازه ی شیشه نیست؛ معمولا وقتی بچه روی سینه قرار می دهند و وقتی تپش قلب مادر را می شنود و گرمای مادر را احساس میکند دوباره خیلی زود خوابش می برد و آن وعده غذایی اش کامل نمی شود. بچه ای که با شیشه شیر میخورد تا قبل از خواب حدود ۹۰ تا ۱۲۰ میلی لیتر شیر می خورد، بچه ها معمولاً پشت سر هم شیر می خورند و این عادی است برای همین ممکن است بچه در طول روز هشت ساعت شیر بخورد مخصوصاً بچه هایی که از سینه مادر شیر می خورند و از عصر به بعد ممکن است بچه بیشتر بخوابد و این مشکلی ندارد. بچه ها باید حدود سه تا پنج بار در روز پوشکشان را خیس کنند و تعداد دفع در روز می تواند متفاوت باشد.

اکثر والدین نگران این موضوع هستند که بچه آن ها دچار یبوست شده . بعضی از بچه هایی که شیر مادر می خورند بعد از هر وعده دفع مدفوع می کنند در حالی بعضی از بچه ها تا پنج روز هم این کار را نمی کنند و این نرمال است . در یک ماهگی بچه هنگام شیر خوردن به صورت شما توجه کند و به شما نگاه کند چیزی که بچه در واقع می بیند کنتراست شما در مقابل دیوار پشت سر شماست بنابراین برخی اوقات والدین فکر می کنند بچه به پشتشان نگاه می کند چون دید آن ها بیست چهارصدم است و فوکوس درست و حسابی ندارد. بین ماه اول تا سوم بچه شروع می کند به شناختن، به صورت شما توجه می کند، صدای شما را می شناسد البته که باید بچه نسبت به صدا واکنش نشان بدهد، رفلکس استارتر ( مورو ) را هنوز دارند بنابراین اگر ماشین رد شود یا کسی بوق بزند می پرند به این می گویند رفلکس استارتر ( مورو ) و چیز عادی است. بچه ها باید به پشت بخوابند توصیه بهتر این است که والدین سر بچه را به این طرف به آن طرف بچرخاند، پزشگان معمولاً مثال جوجه گردان را می زنند چون ما می خواهیم همه طرف مرغ بپزد در مورد سر بچه هم همین کار را می کنیم تا از SIDS سندروم ناگهانی مرگ نوزاد جلوگیری کنیم و چون او را به پشت می خوابانیم این باعث می شود پشت سرشان شکل بگیرد و صاف شود که به آن می گویند پلاژیوسفالی وضعی، برای جلوگیری از این وضعیت من توصیه می کنم که والدین وقتی سر بچه را می خوابانند سرش را از یک سمت به سمت دیگر بچرخانند و بعد در طول روز که بچه بیدار است می توانید بچه را روی شکم بخوابانید.

والدین معمولاً می پرسند چقدر باید بچه را روی شکم خواباند؟ هیچ دستورالعملی برای این کار وجود ندارد برای همین معمولاً بچه را روی شکم می خوابنید و ان ها باید سرشان را بالا بیاورند اما به جای ان سرشان را پایین می آورند مشکلی ندارد، اما بهتر است به تمرین با بچه ادامه بدهید چون اگر مدت زیادی را پشت بخوابد بعضی از مراحل رشدی و نموی او ممکن است به تأخیر بافتد برای همین ما می خواهیم که زمان بیداری یاد بگیرد که خودش را بالا بکشد. بنابراین وقتی بچه بیدار است می توانید بچه را روی یک سطح سفت مثل تشک لبه دار نوزاد و یا تشک توی گهواره یا تشک نوزاد روی زمین بخوابانید و بگذارید که بچه یاد بگیرد با دست هایش خودش را بلند کند و سر خودش را بالا نگه دارد. بچه ها در این سن به آب نیاز ندارند، نیاز به آب بعد از چهارماهگی شروع می شود برای همین در روزهای گرم سعی کنید بچه را خنک نگه دارید و با شیر خشک یا شیر مادر آب بدنش را تأمین کنید.

در مورد لبخند زدن، لبخند بین شش هفته تا دو ماه و نیم توسعه و شکل می گیرد و بچه شروع می کند به لبخند زدن، وقتی که شاد است یا آرامش پیدا کرده. همچنین بین یک تا سه ماهه وقتی وارد اتاق می شوید و می خواهید بچه را آرام کنید او باید با صدای شما آرام شود اگر بچه بیش از حد گریه می کند و به هیچ وجه نمی شود او را آرام کرد حتما مشکلی داره که شما متوجه مشکل نمی شوید پس حتما باید به پزشکتان مراجعه کنید