خواب نوزاد مسئله با اهمیتی است که برروی سلامت و رشد نوزاد تاثیر بسزایی دارد به همین دلیل است که تشکی که برای خواب نوزاد از آن استفاده میکنید باید با دقت انتخاب شود، زیرا یک تشک مناسب و استاندارد غیر از آنکه می‌تواند در آرامش هنگام خواب و سلامت ستون فقرات نوزاد شما تأثیر بسیاری داشته باشد، نقش مهمی نیز در حفظ امنیت و ایمنی کودک دارد. پرسشی که بسیاری از والدین دارند این هست که آیا تشک کودک باید سفت باشد یا نرم ؟ کارشناسان و پزشکان حوزه سلامت نوزاد و کودک توصیه می‌کنند که نوزادان تازه متولد شده را فقط روی یک تشک سفت و صاف و حتی بهتر است که بدون بالش یا اسباب‌بازی و هر چیزی به جز یک ملحفه از جنس نخ پنبه خالص به عنوان رویه تشک بخوابانید. حالا اگر سؤال‌های بیشتری در مورد خرید یک تشک مناسب و یا یک ست خواب مناسب دارید و می‌خواهید با اطلاعات دقیق و شناخت آگاهانه‌تری در مورد خرید تشک یا ست خواب برای کودکتان تصمیم بگیرید می‌توانید پیشنهادهای ما را برای خرید یک تشک خوب نوزاد بخوانید

تشک نوزاد

انواع تشک و ست خواب نوزاد و کودک

تشک های مختلفی برای نوزادان وجود دارد ولی به طور کلی میتوان به تشک های فومی یا ابری ، تشک های فنری ، تشک های طبی و تشک های طبی فنری اشاره کرد ولی در نظر داشته باشید در ماه های اولیه نوزاد شما میتوانید از ست خواب نوزاد استفاده کنید ولی فراموش نکنید که تشک ست خواب نباید خیلی نرم باشد که نوزاد در آن فرو رود چون باعث آسیب شدید به ستون فقرات و گردن نوزاد می شود درضمن لحاف سبک و بالش کم حجم از مزیت های یک ست خواب نوزاد مناسب است.

و اما تشک نامناسب و تشک مناسب چه ویژگی هایی دارند ؟

تشک مناسب : تشک های فومی یا ابری به دلیل سفت بودن و برگشت پذیری برای خواب نوزاد مناسب هستند. تشک های طبی همچنین از لایه های مختلفی تشکیل شده و در نهایت تشک های بسیار مناسبی برای نوزاد هستند ، تشک های طبی فنری شامل فنر های متصل یا منفصل از دورن هستند و رویه و زیره آنها با لایه هایی مثل نمد پوشانده شده و این تشک ها هم میتوانند تشک های مناسبی برای نوزاد و کودک باشند . اگر برای ماه های اولیه تولد نوزاد از انواع گهواره ها استفاده میکنید بهتر است برای کف گهواره از تشک های پنبه ای یا الیاف ارگانیک و ضد حساسیت استفاده کنید که ضخامت زیادی هم نداشته باشند و اگر از ست خواب مسافرتی نوزاد یا تشک لبه دار استفاده می کنید به این نکته توجه کنید که بهتر است جنس آن از پارچه نخ پنبه یا نخ کتان باشد و هیچگونه مواد پلی استر در آن به کار نرفته باشد و درضمن الیاف استفاده شده خیلی نرم نباشد که نوزاد در آن فرو رود و همچنین ارگانیک و ضد حساسیت باشد .

تشک نامناسب : به غیر از تشک هایی که به عنوان تشک های مناسب عنوان شد ، تشک های مواج ، بادی یا مموری فوم برای نوزاد مناسب نیست چرا که این نوع تشک‌ها به غیر از  هزینه غیرضروی ، احتمال وجود خطراتی از لحاظ ایمنی مثل خفگی نوزاد و سندرم ناگهانی مرگ نوزاد را خواهند داشت . علاوه بر این نباید از تشک هایی که از الیاف مصنوعی یا پشم شیشه و یا ضایعات پارچه در آنها به کار رفته استفاده کنید ، چرا که باعث ایجاد حساسیت و آلرژی شده و به دلیل ایجاد سطح غیر همسان و نامناسب به ستون فقرات و گردن نوزاد هم آسیب میرساند .

خواب نوزاد

برای خرید تشک نوزاد و کودک به موارد زیر دقت کنید

اگر برای خرید سرویس خواب نوزاد به فروشگاه های سیسمونی مراجعه میکنید و یا در سایت های مختلف به دنبال ست خواب یا تشک مناسب نوزادتان هستید حتما به موارد زیر توجه کنید تا بهترین و مناسب ترین ست خواب و یا تشک را برای نوزادتان تهیه کنید.

  • ابعاد تشک یا ست خواب نوزاد باید مناسب با قد نوزاد باشد تشک بزرگتر کار را برای مادر دشوارتر میکند و تشک کوچکتر مناسب نوزادتان نیست و خارج شدن قسمتی از بدن نوزاد از روی تشک باعث بیدار شدن نوزاد هنگام خواب میشود و آرامش نوزاد را برهم میزند
  • اگر برای تخت و یا گهواره از تشک استفاده میکنید دقت کنید که ابعاد و اندازه مناسبی داشته باشد طوری که به خوبی در تخت یا گهواره جا شود و فضای خالی از اطراف نداشته باشد .
  • به جنس مواد داخلی که تشک با آن پر شده است دقت کنید و همینطور جنس پوشش رویه تشک هم بسیار با اهمیت است.
  • بهترین نوع تشک نوزاد ، تشکی است که از الیاف درجه یک ، فوم با رویه نمد و یا پنبه تهیه شده باشد و تراکم مناسبی داشته باشد تا یکنواخت باشد و همینطور حجم نسبی مناسبی داشته باشد به طوری که نه خیلی سفت و نه خیلی نرم باشد
  • بهتر است برای نوزادتان از تشک های نو استفاده کنید و از خرید ست خواب و یا تشک دست دوم پرهیز کنید تشک نوزاد باید ابعاد مناسبی داشته باشد و ارتفاع تشک بهتر است کوتاه باشد .

بهترین پیشنهاد و مناسبترین گزینه برای خواب آرام و ایمن نوزاد از زمان تولد تا حدود ۲۴ ماهگی تشک لبه دار نوزاد است

نکات ایمنی هنگام خواباندن نوزاد و کودک روی تشک

طبق پژوهش های محققان یکی از عواملی که باعث سندروم مرگ ناگهانی نوزاد که بیشتر در خواب اتفاق میافتد نامناسب بودن محل خواب و تشک است طبق تحقیقات انجام شده سطوح خواب نرم که نوزاد در آن فرو رود، روتختی، کاناپه، تخت‌های آبی مواج و صندلی های ابری و حتی تشک های سنتی بزرگسالان مناسب خواب نوزاد نیستند زیرا معمولا رویه نرم و نامناسبی برای خواب نوزاد دارند .

اگر قصد خرید و تهیه ست خواب یا تشک برای نوزادتان را دارید برخی نکات ایمنی در مورد تشک نوزاد شامل موارد زیر است :

  • مهترین نکته اینکه تشک نوزاد باید سفت و صاف باشد و بر خلاف باور والدین لازم نیست برای نوزاد یک تشک یا ست خواب خیلی نرم تهیه کنید .
  • از خواباندن نوزاد برروی سطوح غیر هموار و ارتفاع پرهیز کنید بهتر است نوزاد را برروی زمین بخوابانید درصورتی از تخت یا گهواره استفاده کنید که دارای حفاظ باشد تا ایمنی نوزاد تامین شود. بهتر است نوزاد را وسط تشک بخوابانید و اطراف نوزاد را با بالش پر کنید تا از نوزاد محافظت کرده و فضایی ایمن را برای نوزادتان فراهم کرده باشید .
  • اگر از تشک یا تخت نوزاد کنار دیوار یا تخت شماست، هر روز آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ شکاف و یا فاصله‌ای وجود ندارد که کودک داخل آن بیفتد. مراقب شکاف های طرفین و فواصل ایجاد شده بین تشک و تخت یا گهواره باشید و در صورت لزوم آن را پر کنید .
  • روی تشک تخت کودک، تشک دیگری نیندازید و فقط از یک تشک معمولی استفاده کنید. اگر تخت‌ پارک دارید، داخل آن نیز چیزی غیر از زیرانداز مخصوص خودش را نیندازید. در صورت نیاز می‌توانید از یک پد ضدآب زیر ملحفه استفاده كنید هر چند وقت یک بار تشک تخت را ۱۸۰ درجه برگردانید و سر و ته کنید و سعی کنید از تشک نوزاد برای مصارف دیگری استفاده نکنید.

در نهایت ، اجازه ندهید نوزادتان برای مدت طولانی در صندلی ماشین، کالسکه، تاب، صندلی فنری، یا آغوشی بخوابد. این مراقبت به ویژه برای نوزادان زیر چهار ماه بسیار مهم است، به این دلیل که اگر سرشان خیلی به جلو خم شود یا به دلیل فضای نامناسب به صورت قرار گیرند ممکن است باعث خفگی آنها شود. اگر نوزادتان در یکی از این وسایل خوابش برد، به محض اینکه توانستید او را به تختش منتقل کنید. هر زمان نوزادتان به خواب میرود، مطمئن شوید که جلوی بینی و دهان او باز است و بدن شما یا پارچه فشرده ای یا مانعی برای تنفس نوزاد وجود ندارد.