بیشترین پردازش ذهن بچه ها در هنگام خواب انجام مي شود. تمامی تجزیه و تحلیل های جدیدترین چیز هایی که دیده اند و آموخته اند . همچنین اهمیت آن برای کودکان زیر سه سال بسیار بالاتر است ؛ به همين دليل است که نوزاد خيلي مي خوابد و شاید در طول روز بارها میل به خواب پیدا می کند چون در طول روز به طور وحشتناكي از محيط محرك مي گيرد، در خواب اين محرك ها را پردازش مي كند و آراش به دست می آورد و وقتي بيدار مي شود آماده ي دريافت دوباره مي شود.

اگر نوزاد مثل بزرگترها بيدار بماند و یا کمتر بخوابد، از شدت محرك ها ديوانه مي شود. بايد بخوابد تا بتواند پردازش كند. اين همان موضوعي است كه ما به آن ريتم مي گوييم. خواب ريتم بدن نوزاد را تنظيم مي كند.

حال این سوال مطرح است که نوزادی که کمتر از ۲ سال دارد بهتر است کنار پدر و مادر بخوابد یا خیر ؟ و آیا قنداق نوزاد هنگام خواب و استراحت کار درستی است ؟ و تاثیری در خواب آرام و احساس امنیت بیشتر آنان دارد یا خیر ؟ برای جواب این سوالات با تاپ دوزانی همراه باشید

نوزاد انسان بخشی از دوران تکاملیش رو در خارج رحم میگذرونه و تا دو سالگی طول میکشه.
در این دو سال مادر و کودک یکی هستن. مادر سرش درد بگیره کودک سرش ذق ذق میکنه، یعنی نه تنها ارتباط معنوی و عاطفی دارند حتی ارتباط فیزیولوژیکی هم دارند
وقتی که نوزاد را جدا میکنیم بعد میگیم بگذار گریه کنه و بغلی نشه این. کودک دچار فقدان مادری میشه. فقدان مادر، یعنی من حامی ندارم من کسی رو ندارم من خودم باید متکفل همه امور خودم باشم. بعد ها ما به این افراد میگیم درونگرا، اصلا ریشه اوتیسم در همین جدایی نابجاست
در متون غرب گفته می شود که نوزاد را از ابتدا جدا بخوابانید. یعنی از ابتدا بچه هارا براي رفتن وجدا شدن تربیت می کنند. به همین خاطر ما غربی ها را بی عاطفه می شناسیم.
اما در ایران بچه ها را براي چسبیدن و جدا نشدن تربیت می کنیم تا عصاي پیري مان شوند و حفره هاي خالی زندگی مان را با بچه هایمان پر می کنیم و دلمان نمی خواهد از ما جدا شوند.
دقیقا حالت غرب و حالت ما در ایران مصداق کامل افراط و تفریط است. در حالی که بچه ها باید مستقل اما با وابستگی سالم بار آیند

آکادمی طب اطفال امریکا (AAP)، «قنداق‌پیچ کردن» نوزادان را تایید کرده و نوشته اگر این کار به درستی انجام شود، کیفیت خواب نوزادان را بالا خواهد برد و به آرامش آن‌ها کمک خواهد کرد. نوزادان می‌توانند از بدو تولد تا زمانی که همیشه به پشت می‌خوابند قنداق‌پیچ شوند. منظور این است که وقتی خودشان توانستند غلت بزنند، دیگر نباید آن‌ها را در قنداق پیچید. بسیاری از پرستاران در بیمارستان‌های امریکا نیز نوزادان را در بدو تولد در پتو قنداق‌پیچ می‌کنند.

قنداق باعث می‌شود نوزاد احساس امنیت بیشتری کند، چون در فضایی شبیه به رحم مادر قرار می‌گیرد. علاوه بر این، قنداق از دست و پا زدن بی‌دلیل نوزاد جلوگیری کرده و از اینکه نوزاد به صورت خود آسیب برساند، ممانعت می‌کند. همچنین کمک می‌کند تا نوزاد به یک‌باره از خواب نپرد. یک مورد دیگر هم که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که وقتی نوزاد را قنداق می‌کنید، در آغوش کشیدن او راحت می‌شود و به این ترتیب سر و بدنش را به سادگی می‌توانید کنترل کنید.