میزان نیاز به خواب در انسان ها را نمی توان به طور دقیق تخمین زد اما به این دلیل که مقدار خواب بر اساس نیازهای فرد و فعالیت های روزانه متفاوت است میتوان به طور میانگین محاسبه کرد که معمولا کودکان و نوجوانان ۸ ساعت در شبانه روز می خوابند و

اما به طور میانگین و صرف نظر از فعالیت های کودک یا نوزاد می توان گفت: یک نوزاد در ۲۴ ساعت بین ۱۹ تا ۲۰ ساعت می خوابد و یک کودک ۱ ساله معمولا در شبانه روز بین ۱۴ تا ۱۵ ساعت در خواب است، همینطور یک کودک ۳ ساله در ۲۴ ساعت به طور میانگین ۱۲ ساعت در خواب است و یک کودک ۵ ساله معمولا در شبانه روز ۱۱ ساعت می خوابد و همچنین یک کودک ۷ ساله در طول ۲۴ ساعت به طور میانگین ۹ تا ۱۰ ساعت می خوابد.

خواب یک نوزاد به طور کل با خواب بزرگسالان تفاوت دارد و ما نمی توانیم توقع داشته باشیم که بتوانیم نوزاد را به خواب منظمی عادت دهیم، خواب نوزاد قبل از ۳ ماهگی خیلی سبک است و نوزاد می تواند بر اثر گرسنگی و سروصدا از خواب بپرد.

در واقع این به این دلیل است که خواب نوزاد در این مرحله به این صورت است که او در جریان خواب، در مرحله خواب سبک و سپس خواب سنگین در تناوب است و تدریجا با رشد سنی او این خواب به مراحل عمیق تری تبدیل می گردد.

معمولا از ۳ ماهگی خواب کودک ریتم پیدا می کند و در ۶ ماهگی یعنی دقیقا از وقتی کودک غذا خوردن را شروع میکند می تواند تمام شب را یکسره به خواب رود و در صبح و بعد ازظهر خواب کوتاهی داشته باشد.

در مورد کودکان بین ۹ تا ۱۲ ماه می توان گفت که این کودکان در این سن به این دلیل می خواهند محیط اطراف را شناسایی کنند و میل به شناخت محیط آنها را فعال می کند، معمولا دیر به خواب فرو می روند.

خواب نوزاد

اگر به تازگي پدر يا مادر شده ايد، چاره اي نداريد جز اين که با راهکارهايي ساده براي خواباندن نوزاد آشنا شويد!

– با نوزاد ارتباط چشمي طولاني برقرار نکنيد؛

به هيچ وجه قبل از خواب نوزاد را هيجان زده نکنيد.ارتباط چشمي طولاني و معنادار شما با نوزاد محرک ترين عامل براي نخوابيدن نوزاد و هيجاني شدن او است.

– نوزاد را سير کنيد؛

اگر کودک شما از آن کودکاني است که نيمه شب گرسنه از خواب بيدار مي شود، تغذيه قبل از خواب مي تواند مفيد باشد.

– تخت کودک را خلوت کنيد ; فضایی آرام ، نرم و راحت فراهم کنید و یا از تشک های لبه دار نوزاد استفاده کنید

فضاي خواب کودک را از هر وسيله اضافي خالي کنيد. ملحفه و بالشتک اضافي يا عروسک، علاوه بر اين که ممکن است خطرناک باشند و احتمال خفگي يا تنگي نفس کودک را افزايش دهند باعث ناآرامي ذهني کودک قبل از خواب مي شوند. فضای خواب کودک باید فضایی آرام نرم و محفوظ باشد ، تشک لبه دار نوزاد می تواند فضای امن و مراقبت شده ای را مخصوصا برای نوزادان ریفلاکسی و یا نوزادانی که باید به بغل خوابانده شوند بسیار مناسب است.

– نوزاد را حمام کنيد؛

آب گرم و بعد از آن نوازش آرام با حوله حمام به آرام شدن نوزاد کمک مي کند.

– فضا را خوشبو کنيد؛

بعضي نوزادان با بوي مطبوع يک يا ۲ قطره خوشبو کننده يا روغن طبيعي روي دستمال کنار تخت خواب شان زودتر به خواب مي روند. البته استفاده از خوشبو کننده ها تا قبل از ۶ ماهگي نوزاد توصيه نمي شود.

– در صورت زياد ترش کردن به پزشک مراجعه کنيد؛

رفلاکس معده يا همان ترش کردن نوزادان يک بيماري شايع است که يکي از عوامل مشکلات خواب در نوزادان است. از نشانه هاي اين بيماري مي توان به زياد بودن آب دهان، گريه با صداي بلند، خس خس کردن، عق زدن و مشکلات گوارشي اشاره کرد. اگر نوزادتان اين علايم را دارد، براي کسب اطمينان به پزشک مراجعه کنيد.

– کودک را نوازش کنيد:

وقتي نوزاد را براي خواب به تختخوابش منتقل مي کنيد، سعي کنيد دست تان را با مهرباني روي شکم، بازوها و سر کودک بگذاريد تا او را آرام کنيد.

– زمان مناسب را انتخاب کنيد؛

مقرر کردن زمان خواب معين بسيار مهم است و بسياري از متخصصان عقيده دارند بين ساعت ۶:۳۰ تا ۷ بعدازظهر بهترين زمان براي خواباندن کودکان زير يک سال است. خوشبختانه زود خواباندن کودک به زود بيدار شدن کودک در صبح منجر نخواهد شد و برعکس، خواب مناسب شبانه باعث مي شود نوزاد صبح ها ديرتر از خواب بيدار شود.

– لباس خواب مناسب تن نوزاد کنيد؛

بعضي اوقات نوزادان به پارچه هايي که از الياف مصنوعي دوخته شده اند، حساسيت دارند که مي تواند مانع خوابيدن نوزاد شود . بنابر اين از لباس هايي استفاده کنيد که از الياف طبيعي مانند کتان تهيه شده اند.

– دماي محيط را اندازه نگه داريد؛

حتما خودتان هم مي دانيد که نوزاد در دماي مناسب بهتر مي خوابد. بنابراين به توصيه پزشکان، دماي اتاق نوزاد را بين ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتي گراد نگه داريد تا کودک تان راحت تر و زودتر بخوابد.

– اتاق را تاريک کنيد؛

براي اين که به نوزاد کمک کنيد تا متوجه فرارسيدن زمان خواب شود، اتاق او را تاريک کنيد. لازم به ذکر است که بهتر است از چراغ خواب استفاده نکنيد تا نوزاد تاريکي شب را احساس کند.

– نوزاد را ماساژ دهيد؛

نوزادان و کودکان نوپا که پيش از خواب ۱۵ دقيقه ماساژ داده مي شوند، سريع تر از کودکاني که فقط برايشان قصه گفته شده است، به خواب مي روند.

– نوزادتان را به خواب نيمروزي دعوت کنيد؛

علاوه بر تمام فوايد خواب نيمروزي که به شما فرصت انجام کارهاي شخصي تان را مي دهد، خواب نيمروزي براي رشد ذهني و جسمي کودک بسيار اهميت دارد. به خاطر اين باور غلط که اگر کودک در روز نخوابد، شب ها بيش تر مي خوابد، خواب نيمروزي را حذف نکنيد چون دقيقا برعکس است.

– از پوشک مخصوص شب استفاده کنيد؛

پوشک خيس هم مي تواند از عواملي باشد که مانع خوابيدن نوزاد شود. بهتر است در طول شب از پوشک هايي که قدرت جذب بسيار بالا دارند استفاده کنيد تا اگر نوزاد با پوشک خيس خوابش برد، مجبور نباشيد او را بيدار کنيد.

– به نوزاد پستانک بدهيد:

دادن پستانک در زمان خواب به کودک کمک مي کند تا آرام شود و به خواب برود. البته وقتي نوزاد به خواب رفت، پستانک را از دهانش خارج کنيد تا به خاطر افتادن پستانک از دهانش بيدار نشود.

– بهترين راهکار را خودتان بيابيد: همه ما درباره تکان دادن کودک در تمام شب يا نشستن در خودرو و گردش آرام شبانه شنيده ايم اما هيچ فردي نمي تواند قضاوت کند که کدام شيوه براي نوزاد شما کارآمدتر خواهد بود. بهتر است شيوه هاي امني را که براي نوزاد شما مناسب است پيدا و از آن ها استفاده کنید.

این نکته را هم به خاطر داشته باشید که گرما باعث بیخوابی وکلافگی نوزاد می شود

با استفاده ازدماسنج دما و رطوبت نرمال را حفظ کنید تا نوزاد با آرامش به خواب برود.

مناسب‌ترین دمای اتاق نوزاد ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی‌‌گراد است.